QWIC gebruikt cookies om je bezoek aan onze website persoonlijker te maken. Er worden ook cookies door derden aangemaakt voor technische, analytische en marketingdoeleinden. Meer informatie hierover is terug te vinden in de QWIC privacy policy.
Onze website gebruikt functionele en analytische cookies om je ervaring te verbeteren en relevante inhoud te tonen tijdens het browsen. Hieronder kun je kiezen welk type cookies je wil accepteren.
Theo –
Hoewel de veelheid aan kabels rondom het stuur me wel opvallen stoor ik me er niet aan. En de wat samengepropte combi van voorlamp en claxon (in nogal goedkoop ogen plastic) zijn hem ook vergeven. Vooralsnog vind ik de actieradius van de 735Wh accu wel beperkt, met een tot nu behaald bereik van nog geen 55km. Moet ik wel bij zeggen dat ik vaak de maximale ondersteuning gebruik en dat het koude weer van deze weken niet meehelpt. Details als de extra oplaadcontacten voor bijv. een mobiele telefoon, de vele verstelmogelijkheden van het stuur (zodat ik een heerlijke zit op deze QWIC), de ideaal stroeve trappers en de subtiele achterverlichting: over dit ontwerp is erg goed nagedacht. Al met al: mijn QWIC MA11 krijgt een dikke negen!Verder lezen
Sundar –
Ik heb de MA11 speed aangeschaft na een proefrit op de RD10. Dit is al een superfijne fiets, ook het schakelen voor een ketting aangedreven fiets is meer dan goed. Echter, het “inhouden”, wat de fiets lijkt te doen als je rond de 25 km zit vond ik niet fijn. Dit gebeurd als de maximale... snelheid bereikt is en de motor vanwege de begrenzing niet langer ondersteund. Dus de MA11 besteld! levertijd viel mee. Binnen tien weken stond ie bij de dealert.. Nieuwe ervaring, in het begin leek het tegen te vallen wat je aan snelheid haalt, zelfs in de hoogste ondersteuning. Het blijkt een leerproces, inmiddels ligt mijn kruissnelheid op 38 km p/u. In de 2e ondersteunings stand. In tegenstelling tot vele 25 km e-bikes die al snel naar hun max. snelheid te brengen zijn, moet je op een pedelec zelf stevig op de pedalen trappen. Wat denk je dat die jongens op hun racefietsen doen? Een pedelec is voor stevige benen, anders krijg je ze wel! Ik heb gekozen voor de oranje uitvoering. Wat een kleur zeg.. Het verstelbare stuur is superfijn, zelf herstellende van een rug operatie kan ik toch fijn op de fiets. Deze topper maakt deel uit van mijn dagelijks oefenen en trainen om weer de oude te worden. De verende voorvork is fijn, bij harde snelheid zijn de klappen minder vel. Dit geld ook voor de verende zadelpen. Mooi systeem en functioneert ook nog eens. Voor fijn afstelling zit er in de zadelpen een spanner voor meer of minder. Ik heb wel het zadel (voorlopig) moeten vervangen, het geleverde zadel is voor gevorderden..
Ik heb ook de Zware accu meegeleverd gekregen. Is wel nodig. De overbrenging vind ik super. Ik heb dan geen ervaring met andere pedelec’s maar ik kijk graag naar details. De snaar aandrijving geeft een fantastische overbrenging met een zeer stille motor. De geschakelde achternaaf geeft genoeg keuze, en schakelt soepel. De belasting censor is soms wat gretig, hierdoor verhoogt de weerstand soms op een moment dat je terugschakelt. Als je de fiets wat meer onder controle hebt is dit goed op te vangen door je schakelmoment iets te verleggen. bv Als je een helling nadert. Wel terecht dat deze censor er opzit, anders is de belasting van de motor op de aandrijving hoger, waardoor de overbrenging sneller zou slijten. Waar ik op eerdere fietsen altijd iets minder druk gaf op de pedalen tijdens het schakelen om de levensduur te verlengen en comfie te blijven fietsen, hoeft dat bij deze bike dus niet. Hier zorgt de schakel censor voor. De remmen zijn super. Om te voorkomen dat je remmen gaan piepen dien je ze toch met enige zorg in te remmen. De handleiding verteld je hoe. De dubbele rem cilinders op zowel de voor als de achter rem lijkt zelfs wat overdreven, Je moet wel gedoseerd leren remmen, net als op een motorfiets. Paniek remmen geeft valpartijen en schade.. Even wennen maar dan toch echt super! De pedalen zijn ook top, door de antislip oppervlakte hoef je geen klik pedalen te nemen als je dat niet fijn vind. Een fijne schoen volstaat. Kan je wel je voeten af en toe verplaatsen op de pedalen. De accu vind ik stoer, doordat mijn fiets oranje is valt goed te zien hoe ‘slick’ de accu in de fiets is geïntegreerd. Dat er weinig kabels en snoeren te zien zijn is een pré. Netjes gedaan. Ik heb ontdekt dat de spatboorden dubbel zijn met ruimte voor de bedrading. Netjes gedaan met zoveel snoertjes naar het achterlicht. Je hebt namelijk ook achterrem-licht op allebei je remhendels. Spatboorden zijn ook stevig even als de bevestiging. Waar de kabels boven de batterij uit het frame komen naar het stuur toe had wel iets netter gekund. bv een zachte tube per zijde om de kabels en snoeren heen, zodat deze minder lak-wrijving- schade veroorzaken aan de bovenste frame buis. Het schakel mechanisme vind ik zeer fijn. Er zit ook een rapid-gear hendel op het opschakelen, het neer schakelen geeft optie om meerdere schakelingen te maken door simpelweg de hendel dieper in te duwen. Hendels zijn prima, voelen stevig aan. Zo ook het stuur, balhoofd en de voorvork. Ik vind de grote wielen top. Frame Size L, inderdaad een flinke opstap, eenmaal op het zadel behoorlijk van de grond. Groundclearance is meer dan genoeg om in de bochten ook te blijven trappen. Velgen lijken sterk genoeg voor hoge snelheid, banden zijn fijn, even wennen, dat wel. De banden en fiets rijden een stuk fijner als je niet bang bent van een beetje lucht in je banden. Tot wel 5 bar.. ongeveer. Hardere banden geeft betere weg ligging en meer druk in de bochten. Bij droge weg..Het loopvlak is dan ook smaller, meer snelheid, minder weerstand. Pas op in de herfst! Hoe het zit met de fijn afstelling van de voorvork ga ik nog even aan de dealer vragen. Doe de moeite om je fiets af te stellen, of met de monteur bij de dealer als je niet zo handig bent. Het loont, Meer gevoel met je fiets, wel zo fijn bij hoge snelheid. Het licht is inderdaad mooi, flinke bundel en makkelijk iets te bewegen op een donker stuk of zo vanwege de plaatsing. De toeter is eindeloos, ik denk dat ik toch een mini luchthoorn nodig heb voor de dommerikken op de weg.. Ik ben zelf ook motorrijder. Buiten het feit dat ik 1 spiegel een beetje weinig vind, dit ook niet charmant vind voor het uiterlijk, hou ik zelf wel van symmetrisch. En meer zicht op alles achter je. Even kijken.. Wat nog meer? Uhm, Handvaten goed, verschillend beet te pakken, goed tegen verveling in je handen. Inderdaad hoge zit. Bij nood van je zadel af! De afstand die af te leggen is met de huidige batterij vind ik toch een beetje tegenvallen. Het laden neemt meer tijd in beslag dan een bakkie koffie onderweg.. Tweede accu op je rug voor de terugweg? Of omdat je misschien naar Frankrijk wil fietsen hiervandaan en meer kilometers wilt maken? Ik hoop dat als deze superfiets aan vervanging toe is dat er dan een zelfoplaadbare fiets te krijgen is. Ik heb daar best een oplossing voor denk ik… Voor Nu? Ik ben blij met mijn
MA11 speedbike. SundarVerder lezen
Walter –