Beste Dealers,
Goed nieuws! Na het stapsgewijze live gaan van de accu-retouren zijn we nu ook live met de retourprocedure voor spare parts. Vanaf heden kunnen jullie garantieclaims voor spare parts indienen via het dealerportal.
We hebben de spare parts onderverdeeld in drie categorieën:
1) Retourprocedure voor ongebruikte spare parts
- Aanmelden: Jullie kunnen ongebruikte spare parts aanmelden via het dealerportal. Zorg ervoor dat je een geldige factuur hebt, anders kan de retourclaim niet verwerkt worden en wordt deze afgewezen.
- Bevestiging: Na het indienen van de retour krijgen jullie een bevestigingsmail met een DHL pick-up link. Let op: de pick-up moet nu zelf worden ingepland via deze link. Dit gebeurde voorheen automatisch, maar dat is veranderd.
- Creditnota: Voor goedgekeurde garantieclaims wordt een creditnota opgemaakt.
- Handling fee: Voor retouren van nieuwe items die niet in de originele verpakking zitten of gebruikt zijn, rekenen we een handling fee van €40,-. Dit dekt een deel van de kosten voor retourtransport en verwerking.
- Garantie: Ongebruikte artikelen kunnen binnen 90 dagen geretourneerd worden.
2) Retourprocedure voor gebruikte of ongebruikte low-cost items (< €50,-)
- Aanmelden en actie: Na het indienen van de retourclaim via het dealerportal hoeven jullie deze items NIET op te sturen. Bewaar ze in een doos en vermeld per item het casenummer van de retour. Ongebruikte artikelen graag in de originele verpakking bewaren.
- Steekproef en controle: De sales vertegenwoordiger zal periodiek langskomen om een steekproef van de low-cost items te doen. De ongebruikte retouren worden dan meegenomen, en de gebruikte/defecte retouren kunnen daarna op een verantwoorde manier vernietigd worden.
- Creditnota: Low-cost items die nog binnen de garantie vallen, worden direct gecrediteerd.
- Handling fee: Let op! De low-cost items moeten door jullie worden bewaard. Indien het item ontbreekt of niet defect blijkt te zijn, wordt de credit ongedaan gemaakt en brengen we een handling fee van €40,- in rekening voor administratiekosten.
- Garantie: Een defect artikel heeft 2 jaar garantie vanaf de aankoopdatum van de klant. Ongebruikte artikelen kunnen binnen 90 dagen na aankoop geretourneerd worden.
3) Retourprocedure voor overige spare parts
- Aanmelden en creditnota: Na het indienen van de retour via het dealerportal wordt voor goedgekeurde garantieclaims een creditnota opgemaakt.
- Handling fee: Voor retouren van garantie-items die buiten de garantie vallen, onjuist zijn gebruikt, of valschade vertonen, rekenen we een handling fee van €40,-. Dit dekt een deel van de kosten voor retourtransport, verwerking en vervanging.
- Garantie: Een defect artikel heeft 2 jaar garantie vanaf de aankoopdatum van de klant.
Let op: Deze spare part retourprocedure is uitsluitend bedoeld voor QWIC-specifieke producten. Voor onderdelen van onze servicepartners verzoeken wij jullie om garantieclaims direct bij hen in te dienen. Jullie kunnen hier een overzicht vinden met de contactgegevens van onze servicepartners.
Extra informatie
In de opstartfase kan de verwerking van retouren iets langer duren vanwege een aanzienlijke backlog. We hebben alles gereed voor een snelle afhandeling en waarderen jullie geduld en begrip tijdens deze periode.
Bedankt voor jullie samenwerking en vertrouwen terwijl we deze nieuwe retourprocedure implementeren.
Met vriendelijke groet,
Het QWIC Team
Q&A
Q: Ik heb een spare part gekocht aan het begin van de doorstart, die nog ongebruikt is maar nu buiten de 90-dagen termijn valt. Kan ik deze nog indienen?
A: Ja, in de beginfase hanteren we een coulanceperiode. Jullie kunnen een claim indienen tot 15 oktober. Na deze datum gelden de reguliere 90-dagen retourtermijn.
Q: Kan ik ook een vervangend artikel aanvragen in plaats van een credit?
A: Nee, op dit moment bieden wij alleen een credit aan. Indien gewenst, kun je zelf een vervangend artikel bestellen via het portal, mits het op voorraad is.