Wat is de beste keuze? Een voor-, achter-, of middenmotor in mijn elektrische fiets?

QWIC performance MN380 elektrische fiets met Brose middenmotor en riemaandrijving

Drie verschillende vormen van aandrijvingen met ieder zo zijn eigen voor- en nadelen.

Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen? Dan is de achterwielmotor echt een aanrader. Weten welke motor het beste bij jouw rijstijl past? QWIC vertelt je graag iets meer over de verschillen tussen deze drie motoren.

Middenmotor
De middenmotor is een krachtige motor die je een geweldige fietsbeleving geeft, doordat de aandrijving direct verbonden is met de trapas. Tevens heeft dit ook een positief effect op de gewichtsverdeling van de fiets waardoor de fiets makkelijk hanteerbaar is. Het slipgevaar is aanzienlijk kleiner bij een middenmotor dan bij een voorwielmotor.

De vernieuwde middenmotor is ook efficiënter en dus zuiniger, waardoor er een grotere actieradius bereikt kan worden. Bovendien Is de middenmotor minder storingsgevoelig dit komt doordat de krachtsensor in de motor is ingebouwd. De krachtsensor is meestal gemonteerd bij de trapas en meet hoeveel kracht jij op de pedalen zet. Vervolgens berekent de krachtsensor gelijk hoeveel ondersteuning je nodig hebt.

Voorwielmotor
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn over het algemeen goedkoper dan een midden- of achterwielmotor. En je kunt een voorwielmotor combineren met alle versnellingssystemen. Een groot voordeel is dat de voorwielmotor meteen bij het weg rijden begint te helpen, en daarbij maakt het niet uit in welke versnelling je weg rijdt.

Bij de voorwielmotor is de kans echter groter dat je door de voorwiel aandrijving weg slipt in de bocht. Door de motor is het voorwiel ook wat zwaarder om op te tillen, en is de band ook lastiger te verwisselen dan bij een middenmotor. De voorwielmotor is ook lastiger te combineren met een krachtsensor, omdat die niet geïntegreerd is in de motor.

Achterwielmotor
Met een elektrische fiets met een achterwielmotor is het op sommige modellen mogelijk om te remmen op de motor en zo energie terug winnen, tevens slijten ze minder snel en zijn ze vaak stiller dan een middenmotor. Net als bij de voorwielmotor begint de motor je meteen te helpen bij het wegrijden.

Met een achterwielmotor zit je alleen vaak vast aan een open versnellingssysteem (derailleur) dat sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan bijvoorbeeld een naafversnelling. Bij zowel een e-bike met voorwielmotor als achtermotor is het lastiger om een band te verwisselen. De achterwielmotor heeft vergeleken met de middenmotor wel een hoger rendement, dus je haalt meer kilometers uit je accu. Dit komt door de efficiënte van de directe aansturing van de motor in het achterwiel.

Testwinnaar(s)

Om de keuze wellicht gemakkelijker te maken zijn er in twee van de drie bovenstaande categorieën QWIC e-bikes gekozen als beste elektrische fiets. Zo is de Premium N7.1 elektrische fiets meermalen gekozen als ‘Beste elektrische fiets met voormotor’ (meer lezen) en de Trend MN7.2 HS11 is gekozen als ‘Beste elektrische fiets met middenmotor’. (lees meer)
Benieuwd naar de verschillen? Maak snel een proefrit bij één van de ruim 350 dealers in Nederland en België.