man past versnellingen van fiets aan
Alles over E-bike versnellingen
Vorige artikel

Versnellingen en trapondersteuning: hoe vind je de juiste balans?

Man rijdt op zijn elektrische fiets

Het juist balanceren van de fietsversnellingen en de trapondersteuning is niet alleen duurzaam voor je accu, het maakt jouw eigen reis en die van medeweggebruikers een stuk veiliger en aangenamer. Maar hoe vind je die juiste balans?

Heb jij wel eens met de volgende situatie te maken gehad?
“Op de e-bike, wachtend bij een stoplicht of zebrapad. Eindelijk mag je weer verder, maar pfoe wat voelt dat pedaal ontzettend zwaar. In een fractie van een seconde schiet je opeens vooruit wanneer de ondersteuning oppakt. Dit was voor jou schrikken, maar ook de fietsers rondom jou schatten jouw snelheid volledig verkeerd in.” 

Bovenstaand fenomeen groeit gestaag mee met de populariteit van e-bikes en heeft te maken met het gebruik van het versnellingssysteem en de mogelijke ondersteuningsstanden. Graag leggen wij jou uit hoe je de juiste balans voor jezelf kan vinden en hoe je dus optimaal en veilig je e-bike gebruiken kunt.

 

Het versnellingssysteem

Allereerst is het belangrijk om te weten of je fiets over een schakelsysteem beschikt. De meeste e-bikes van QWIC zijn voorzien van minimum zeven en maximum elf versnellingen. In ons gamma hebben we een e-bike met slechts één versnelling, de Urban R1, maar daar weiden we in dit artikel niet verder over uit.  

In principe pas je de verschillende versnellingen van je e-bike toe als hoe je dat bij een auto doet. Zo bespaar je energie wanneer je bijvoorbeeld terugschakelt naar een lichtere versnelling bij het naderen van een stoplicht of je een heuvel op moet. Vanuit stilstand is het veel makkelijker om op eigen beenkracht te starten bij een lichte versnelling. Doordat je makkelijker kunt starten met fietsen, vraagt de motor minder energie van je accu. Wanneer je tijdens het fietsen een hoge snelheid haalt of je wind mee hebt, is het effectiever als je naar een zwaardere versnelling schakelt. 

Bij QWIC hebben we twee verschillende soorten versnellingen: derailleurversnelling en naafversnelling. Lees hier meer over het verschil tussen deze versnellingssystemen.

 

De trapondersteuning

Alle elektrische fietsen zijn voorzien van trapondersteuning. Om de elektromotor op gang te brengen en vooruit te komen, moet je dus trappen. De motor, de accu en het display werken samen om de energie voor de ondersteuning te activeren. Door middel van een sensor wordt er vervolgens gesignaleerd hoe je trapt. Er zijn echter twee verschillende sensoren:

1. De rotatiesensor: Deze sensor registreert de draaiing van de trapas en situeert zich bij het kettingblad
2. De Krachtsensor: Deze sensor registreert hoe zwaar je trapt en situeert zich in een speciale trapas of bij middenmotoren in de motor zelf

Het soort trapsensor van je elektrische fiets heeft invloed op de prestaties van je fietservaring. Bij QWIC zijn bijna alle e-bikes uitgerust met een krachtsensor. Toch hebben we enkele modellen waarbij ook de aanwezigheid van een rotatiesensor mogelijk is.

Rotatiesensor
De rotatiesensor bevindt zich bij de trapas en meet hoe vaak de pedalen binnen een bepaalde tijd ronddraaien. Op deze manier wordt de trapfrequentie bepaald en weet de elektromotor dat je fietst. Vanaf een bepaalde trapfrequentie wordt de trapondersteuning vervolgens ingeschakeld. Let wel: vooraleer je met ondersteuning wilt fietsen, moet je deze via het display aanzetten. De gekozen ondersteuning blijft altijd hetzelfde, maar kun je uiteraard via het display aanpassen.

Krachtsensor
Een elektrische fiets kan ook een (trap)krachtsensor hebben. Naast dat er gemeten wordt of je al dan niet trapt, meet de krachtsensor ook met hoeveel kracht je aan het trappen bent. Wanneer de trapfrequentie goed is, maar je zelf meer kracht moet inzetten, merkt de sensor meteen dat je meer ondersteuning nodig hebt. Bijvoorbeeld wanneer het harder waait of wanneer je uit stilstand moet vertrekken, merkt de sensor dat je extra druk uitoefent waardoor er automatisch extra ondersteuning wordt ingeschakeld.

In het algemeen is de fietservaring leuker met een krachtsensor, velen zijn er namelijk van overtuigd dat het natuurlijker aanvoelt omdat er snel en automatisch ondersteuning wordt gegeven.

 

Maar hoe zit het nu met de juiste balans? 

Hoe vind je nu de juiste balans tussen het schakelen en de motorondersteuning? Dat is eigenlijk geheel persoonlijk en hangt erg af van hoe je met je fiets omgaat en waar je het voor nodig hebt. Vaak is het een kwestie van het leren kennen van je e-bike. Toch raden we jou aan om te opteren voor een duurzaam gebruik van je versnellingssysteem; denk maar aan het schakelen naar een lichte versnelling bij lagere snelheden of het opstarten en weer omgekeerd. Hoe hoger je de ondersteuningsstand inzet bij (vooral) het opstarten, hoe meer je van je accu verbruikt. 

Voor een veilig gebruik van je e-bike, raden we je aan de verkeerssituatie goed te beoordelen. Wil je efficiënt en snel optrekken? Dan raden we je een lichte versnelling aan met een grotere ondersteuningsstand. Maar let op bij drukke verkeerspunten, hier raden we een te grote ondersteuningsstand sterk af. 

Terugkoppeling → Heb jij wel eens met de volgende situatie te maken gehad?
“Op de e-bike, wachtend bij een stoplicht of zebrapad. Eindelijk mag je weer verder, maar pfoe wat voelt dat pedaal ontzettend zwaar. In een fractie van een seconde schiet je opeens vooruit wanneer de ondersteuning oppakt. Dit was voor jou schrikken, maar ook de fietsers rondom jou schatten jouw snelheid volledig verkeerd in.”

Wat ging er hier nu precies fout? Bij drukke oversteekpunten gebeurt het bovenstaande fenomeen wel eens vaker bij e-bikes. Veel elektrische fiets gebruikers vergeten terug naar een lichtere versnelling te schakelen en behouden een grote ondersteuningsstand bij het stoppen. Dit kan gevaarlijke situaties en inschattingsfouten veroorzaken. Door de zware versnellingsstand start je erg traag waardoor andere fietsers jou willen inhalen. Maar doordat je pedalen in actie schieten, krijgt de motor impulsen en schakelt deze de trapondersteuning in. Hierdoor schiet je meteen naar voren. Deze situaties zijn erg verwarrend voor jezelf en andere weggebruikers. 

 

Denk je dat jij en jouw fiets volledig op elkaar zijn afgestemd? Heb je nog bruikbare tips voor andere e-bike fietsers? Deel jouw kennis via marketing@qwic.nl

Volgende artikel
Award team ontvangt een van de gewonnen prijzen
QWIC valt opnieuw in de prijzen