Derailleurversnelling

Ontdek de voor- en nadelen van een e-bike met derailleurversnelling

Wat is een derailleurversnelling?

Een derailleurversnelling is een versnelling waarbij je tijdens het schakelen de fietsketting van tandwiel verwisselt. Dit schakelmechanisme en de tandwielen zijn gemonteerd op het achterwiel van de elektrische fiets. Door het groot aantal tandwielen zijn er veel versnellingen mogelijk. QWIC e-bikes met een derailleurversnelling kunnen over negen of elf versnellingen beschikken.

Hoe werkt het?

-> Te combineren met middenmotor,  voorwielmotor en achterwielmotor.
-> Schakelen tijdens trappen
-> Vast aantal versnellingen

Combinatie met achterwielmotor

Een derailleurversnelling is bij QWIC de enige versnelling die je met een achterwielmotor kunt combineren.

Al is de combinatie van een naafversnelling met een achterwielmotor in theorie mogelijk, toch is ons ontwikkelingsteam nog niet overtuigd. Versnellingen in de naaf nemen namelijk ruimte van de achtermotor in, waardoor de motor minder krachtig werkt.

Een achterwielmotor is volgens QWIC in het algemeen vooral geschikt voor Sport e-bikes, deze zijn voor het bereiken van topsnelheden het meest gebaat met een derailleurversnelling. Sportieve fietsers houden enorm van de combinatie derailleurversnelling met achterwielmotor, zo zegt men vaak het echte “fietsgevoel” te ervaren.

Minste weerstand en lichtste fietsgevoel

E-bikes met derailleurversnelling hebben de minste weerstand en fietsen dus het lichtst. Door het lichtere gewicht en een hoger bereik in versnellingen, vind je dit type versnelling vaker bij sportievere e-bikes.

Vast aantal versnellingen

De fietsmodellen van QWIC met een derailleurversnelling beschikken over 9 of 11 e-bike versnellingen.
-> 290% schakelbereik bij 9 versnellingen
-> 382% schakelbereik bij 11 versnellingen

Wat is schakelbereik?

Het schakelbereik geeft aan wat het verschil is tussen de lichtste en zwaarste versnelling. Bijvoorbeeld 290% schakelbereik betekent dat de lichtste versnelling 2.9 meer omwentelingen maakt dan de zwaarste versnelling van een e-bike.

QWIC Speed pedelec

Voor- en nadelen

Voordelen van derailleurversnelling:

+ Minste weerstand
+ Groter aantal versnellingen
+ Nauwkeurig afstemmen van versnellingen
+ Licht gewicht

Nadelen van derailleurversnelling

– Vrij onderhoudsgevoelig door half open kettingkast
– Nauwkeurig en regelmatig afstellen van versnellingen
– Schakelen kan niet in stilstand
– Schakelen kan niet onder volle belasting. Tijdens het schakelen moet je rustig doortrappen.

E-bike begrippen

Heb je alles begrepen?

Bovenstaande tekst omvat meerdere specifieke e-bike begrippen. Weet je niet goed wat deze betekenen? Klik dan onderaan voor meer informatie.

-> Achterwielmotor | Lees hier meer

-> Voorwielmotor | Lees hier meer

-> Middenmotor | Lees hier meer

-> Naafversnelling | Lees hier meer

-> Half open kettingkast | Lees hier meer