Accu Elektrische Fiets

Lees meer over de e-bike accu!

Waar bestaat de elektrische fietsaccu uit?

Behuizing

De behuizing is het omhulsel van de accu en verbindt de fietsaccu met de elektrische fiets. De behuizing beschermt de effectieve batterijen en elektronica tegen regen, wind en vuil.

BMS = Battery Management System

Het BMS is een soort van zelfbeschermingsmechanisme in de accu. Zo balanceert het systeem de accucellen tijdens het opladen. Op deze manier krijgen alle individuele cellen min of meer dezelfde spanning waardoor men de capaciteit van de accu optimaal kan gebruiken en tevens de batterij het langst mee kan gaan. Naast het balanceren zorgt het BMS er ook voor dat de accu stopt met laden zodra de maximale spanning van de cellen bereikt wordt.
Tot slot heeft het BMS een andere belangrijke functie: het voorkomen van volledige ontlading, ook wel diepteontlading genoemd (zie ‘opladen’). Kort uitgelegd: het systeem zorgt ervoor dat de motor van de e-bike geen verdere aanvoer van stroom krijgt wanneer de spanning onder het minimum zakt.

Accucellen

De accucellen bevinden zich in het “hart” van de accu en leveren de nodige energie. Bij de Lithium-ion (LI-ion) fietsaccu’s zijn de meest gebruikte cellen de “18650-cellen”. Doordat ze zowel in serie als in parallel geschakeld zijn, kan men het gewenste voltage en de nodige capaciteit behalen.

Spanning

De QWIC accu’s werken op een nominale of gemiddelde spanning van 36 Volt. Wanneer je accu aan vervanging toe is, moet je ervoor zorgen dat de voltages van de nieuwe accu overeenkomen met de oude.

Capaciteit

De accucapaciteit geeft aan hoeveel energie er in jouw accu opgeslagen kan worden. De capaciteit van een accu zegt dus veel over de actieradius, want hoe hoger de capaciteit, hoe groter de actieradius is en hoe langer je dus kunt fietsen met ondersteuning. Bij elektrische fietsen drukken we de capaciteit uit in wattuur (Wh).

De positie van de accu

De positie van de accu op de elektrische fiets kan verschillen en bevindt zich dus niet altijd op dezelfde plek. Bij de meeste e-bikes wordt de fietsaccu verwerkt aan het frame, in het frame of in de bagagedrager. Bij QWIC verwerken we de accu’s enkel in het frame of in de bagagedrager zodat het design mooier en verzorgd oogt.

Het frame

Wanneer de accu in het frame is verwerkt, ervaar je meteen dat de gewichtsverdeling zich mooi centraal en laag in de elektrische fiets bevindt. Dit maakt het fietsen zeer comfortabel. Daarnaast zit de fietsaccu stijlvol verwerkt in het frame en is de accu hierdoor een subtiel component van de e-bike. Op vlak van design hebben e-bikes met een geïntegreerde accu daarom een streepje voor.

De bagagedrager

De accu zit netjes in de bagagedrager van de e-bike verwerkt zodat hij minder snel beschadigt. Het is mogelijk om de accu met fietstassen af te schermen. De accu in de bagagedrager is eenvoudig uit te nemen.

Het opladen van de accu

De manier waarop je de lader gebruikt en verbindt met de accu, kan bepalend zijn voor de levensduur van de accu. Wanneer het tijd is om je accu op te laden, pas je het beste het volgende stappenplan toe:

Stap 1: Verbind de accu met de oplader
Stap 2: Verbind de oplader met het stopcontact
Stap 3: Het lampje op de oplader kleurt rood
Stap 4: Wanneer het lampje op de lader groen kleurt is de maximale spanning bereikt
Stap 5: Haal de oplader uit het stopcontact
Stap 6: Koppel de accu los van de oplader

Zowel de accu als de lader slijten sneller wanneer deze voortdurend verbonden zijn aan het stroomnet. Houd de accu daarom ook nooit permanent gekoppeld aan de lader.

Extra: Gebruik uitsluitend de lader die voor jouw accu bedoeld is. Het gebruiken van voedingen of laders die oorspronkelijk niet voor jouw accu gemaakt zijn, kan ernstige beschadigingen veroorzaken en zelfs heel gevaarlijk zijn.

Wanneer en hoe vaak je fietsaccu opladen?

De eerste tien laadcycli 

Bij de eerste tien laadbeurten is het aangeraden om je accu volledig te laden en ontladen om zo de volledig opgegeven capaciteit te kunnen bereiken. Het kan voorkomen dat tegelijk gekochte en exact dezelfde modellen een andere actieradius geven.

Regelmatig opladen en ontladen

Wanneer er fietsritten worden gemaakt waar geen volle accu voor nodig is, raden we ten zeerste aan om het opladen niet uit te stellen totdat je accu bijna helemaal leeggereden is. In dit geval zou een oplaadbeurt om de 2 of 3 ritten meer dan voldoende moeten zijn.

Voorkom diepteontlading

Het is van groot belang om na iedere lange rit, wanneer je accu bijna helemaal leeg is, je accu zo snel mogelijk weer op te laden. Doe je dit niet en gebruik je je accu vervolgens niet meer voor een langere tijd, dan is de kans op zelfontlading en, vervolgens, diepteontlading groot. Dit wil zeggen dat de accu zodanig ontladen is, dat deze onherstelbaar wordt en aan vervanging toe is.

De accu’s van QWIC beschikken echter over een zelfbeschermingsmechanisme, ook wel het BMS genoemd. De BMS software zorgt ervoor dat diepteontlading tijdens het fietsen niet mogelijk is. Wanneer een bepaalde energiegrens van de accu bereikt wordt, schakelt het BMS je accu simpelweg uit. Zo valt de trapondersteuning vervolgens weg en zul je op eigen kracht de reis moeten voortzetten.

Het belang van snel weer opladen na het leegrijden;

Accucellen ontladen tot een bepaalde mate uit zichzelf en verliezen dus energie tijdens langdurig stallen. Hier kan het BMS niets aan veranderen, en dat is waarom het van belang is dat je je accu zo snel mogelijk weer oplaadt na het leegrijden.

Invloed van temperatuur op een fietsaccu

De temperatuur heeft een grote invloed op zowel de levensduur als op de capaciteit van je elektrische fietsaccu. Het is dus een kwestie van balanceren tussen capaciteit en levensduur als het op aandachtspunten aankomt. Hoge temperaturen kunnen een negatief effect hebben op de levensduur van accu’s, maar wel voor een hogere capaciteit zorgen. Bij lagere temperaturen is het dan weer juist andersom. Daarom dat de standaardtemperatuur, tevens de meest optimale temperatuur, rond de 20°C is.

Capaciteit – Hoe kouder het is, hoe kleiner je accucapaciteit

De algemene Wh waarde van een accu is gebaseerd op een kamertemperatuur van 20°C. Wanneer de temperatuur daalt, daalt ook de beschikbare capaciteit van je accu.

Stelling: bij 0°C zal de capaciteitsafname ongeveer 20% zijn. Dit wil zeggen dat als je bij een normale temperatuur 50 km haalt, je bij 0°C een totale afstand van 40 km kunt afleggen.

In andere woorden; bij 0°C heeft een volledig opgeladen accu ongeveer 80% van zijn maximale capaciteit. Bij -10°C kan dit verder afnemen tot 60%.

Let op: Houd er rekening mee dat jouw e-bike zich in de winter mogelijk sneller uitschakelt dan normaal. Dit terwijl het display wellicht nog vulling weergeeft.

Deze temperatuursinvloeden zijn echter tijdelijk, want zodra het weer warmer wordt, stijgt ook de beschikbare capaciteit terug mee.
Vuistregel: Bij elke graad onder de 20°C neemt de accucapaciteit met 1% af. Dus wanneer het buiten 7°C is, presteert de accu 13% minder goed.

Levensduur van accu’s bij hoge temperaturen

Een hoge temperatuur heeft een negatieve invloed op de levensduur van een accu. Dit geldt voor alle accu’s en batterijen. Denk maar aan de accu van je telefoon of laptop.
Bij te hoge temperaturen kan de levensduur dus afnemen. Voor een keertje kan een blootstelling hieraan uiteraard geen kwaad, maar tijdens warme zomerdagen parkeer je de elektrische fiets bij voorkeur in de schaduw.

De actieradius van een elektrische fiets

De actieradius geeft aan hoeveel kilometer je met een volle accu kunt rijden. Het is niet eenvoudig om de exacte actieradius van een e-bike vast te stellen omdat dit afhankelijk is van een aantal factoren, deze factoren hangen af van de fiets, bestuurder of zijn extern te verklaren.

Toch is het mogelijk om de actieradius te bevorderen. Met vijf eenvoudige tips leggen we je uit hoe!

->Lees hier alle informatie & tips over de actieradius

Hoe bewaar je elektrische fietsaccu?

Wanneer je op de juiste manier je accu bewaart of aan de kant legt na het fietsen, draag je al heel wat bij aan de levensduur en een goed behoud van je fietsaccu. Zo bewaar je jouw elektrische fietsaccu het beste op kamertemperatuur, ook tijdens het opladen. Wat vooral belangrijk is, is dat wanneer je de elektrische fietsaccu bewaart, hij zeker tussen 40% tot 90% geladen moet zijn of wanneer je de accu laat opladen, dat zeker niet onder de 10°C mag gebeuren.

Kies een veilige bewaarplek voor je fietsaccu

Allereerst willen we opnieuwe benadrukken dat accu’s langzaam leeglopen als je jouw e-bike voor een bepaalde periode niet gebruikt. Laat je de accu in de fiets steken, loopt de accu veel sneller dan normaal leeg. Daarnaast is een fiets waarvan de accu nog aangesloten is een veel aanlokkelijker target voor diefstal. 

Hoe ga ik veilig met mijn fietsaccu om?

Omtrent veiligheid bij fietsaccu’s is brandgevaar een van de belangrijkste aandachtspunten. Het is al vaker voorgekomen dat accu’s in brand zijn gevlogen bij bijvoorbeeld fabrieken of mensen thuis. Brandveiligheid bij accu’s is nog redelijk onbesproken, daarom wil QWIC hier de nodige aandacht aan besteden.

De elektrische fietsen van QWIC zijn uitgerust met Lithium-ion batterijen van een zeer hoge kwaliteit. LI-ion accu’s zetten chemische energie om in elektrische energie en onderscheiden zich door een hoge energiedichtheid en herlaadbaarheid. Het gevaar bij dit soort accu’s, en eigenlijk net zoals bij alle andere accu’s, zit zich in de mogelijkheid om oververhit te raken en vervolgens in brand te vliegen.

De meeste oorzaken gebeuren:

→ tijdens het opladen
→ door het gebruik van niet-originele opladers
→ bij overlading
→ door beschadigingen  (bv. Laten vallen of vallen tijdens het fietsen)

Een accu die in brand vliegt gebeurt dikwijls op momenten dat men het totaal niet verwacht. Toch zijn er enkele signalen waarmee je vroegtijdig een probleem bij je accu kunt ontdekken:
  • (Overmatige) hitte
  • Sterke geur
  • Rook
  • Vonken
  • Opbollen/uitzetten van de accubehuizing

Wanneer je vermoedt en opmerkt dat je accu defect is, raden we je aan het volgende te doen:
  • Onmiddellijk stoppen met het gebruik van het apparaat en koppel de accu direct los van de lader
  • Bel 112 bij rook en vonken
  • Als het veilig kan, verplaats de fietsaccu naar buiten en uit de buurt van brandbare materialen

Enkele aandachtspunten die je kunt ondernemen om een accu het beste te onderhouden:
  • Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing van de fabrikant
  • Laat de accu afkoelen na langdurig of intensief gebruik
  • Haal de stekker uit het stopcontact als de accu vol is
  • Leg een accu niet in het directe zonlicht
  • Gebruik uitsluitend de originele oplader
  • Houd toezicht tijdens het laden – laad je accu nooit ‘s nachts op
  • Heb je je fietsaccu laten vallen? Laat je accu eerst grondig nakijken op mogelijke beschadigingen door een deskundige. Blijf de accu dus zeker niet gebruiken zonder een controle

Wil je jouw accu vervangen?

Een fietsaccu gaat gemiddeld tussen de drie à vijf jaar mee, als je er goed zorg voor draagt en doordacht gebruikt, heb je er jaren plezier van! De levensduur van je accu hangt dus voor een groot deel af van jezelf. Elk jaar zal je fietsaccu beetje bij beetje minder goed presteren, dat is heel normaal binnen het slijtageproces. Het natuurlijk verouderen wordt bepaald door het aantal oplaadbeurten, maar ook door de manier waarop je zorg draagt voor je fietsaccu.

Een accu gaat in vergelijking met de rest van de elektrische fiets aanzienlijk minder lang mee. De kans is dus groot dat de accu na enkele jaren aan vervanging toe is.
Hierbij zijn er twee opties: revisie of nieuwe accu aankopen

Revisie

Wanneer men kiest voor het reviseren van een fietsaccu, vervangt men de versleten batterijcellen door nieuwe cellen. Hiermee krijgt de accu zijn oorspronkelijke, of zelfs hogere capaciteit terug.

De voordelen van reviseren:
  • Goedkoper
  • Grotere actieradius mogelijk
  • Optimale capaciteit
  • Milieuvriendelijk door hergebruik

Het is sterk af te raden om het cellenpakket zelf te repareren. QWIC biedt echter geen service aan voor accureparaties, daarom adviseren we jou om te allen tijde contact op te nemen met een deskundig bedrijf. Daarentegen zijn sommige componenten van de accu eenvoudig te vervangen door jouw QWIC verkooppunt in de buurt, denk maar aan plastic kapjes, zekeringen, contactpunten, de laadplug en verlichting.
Belangrijk; wanneer je kiest voor revisie, vervalt de garantie (als deze nog steeds van toepassing is) op jouw QWIC accu.

Aankoop van een nieuwe accu

De accu is een van de duurste onderdelen van de elektrische fiets, maar het is vele malen goedkoper dan een geheel nieuwe e-bike.

Neem voor de aanschaf van een nieuwe fietsaccu zeker eerst contact op met een QWIC verkooppunt in de buurt. Deze QWIC dealer kan vervolgens de gewenste fietsaccu bestellen.

Het grootste voordeel van de aankoop van een nieuwe accu via jouw QWIC dealer is dat deze accu terug een nieuwe garantietermijn krijgt.

Bekijk onderaan bij “QWIC fietsen & Accu’s” welke batterij voor jou geschikt is. Zo kun je bijvoorbeeld voor een accu met een hogere capaciteit kiezen zodat je langere ritten kunt maken.