Nieuws

Motorkeuze; midden, achter of voor?

Achtermotor Performance RD10

Drie verschillende vormen van aandrijvingen met ieder zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo is de elektrische fiets met een voorwielmotor vaak lager geprijsd dan een met een middenmotor. De aandrijving van de middenmotor heeft weer een laag zwaartepunt. Wil je meer een vloeiende en natuurlijke aandrijving voelen? dan is de achterwielmotor echt een aanrader. Weten welke motor het beste bij jouw rijstijl past? QWIC vertelt je graag iets meer over de verschillen tussen deze drie motoren.

Middenmotor
De middenmotor is een krachtige motor die je een geweldige fietsbeleving geeft, doordat de aandrijving direct verbonden is met de trapas. Tevens heeft dit ook een positief effect op de gewichtsverdeling van de fiets waardoor de fiets makkelijk hanteerbaar is. Het slipgevaar is aanzienlijk kleiner bij een middenmotor dan bij een voorwielmotor.

De vernieuwde middenmotor is ook efficiënter en dus zuiniger, waardoor er een grotere actieradius bereikt kan worden. Bovendien Is de middenmotor minder storingsgevoelig. Dit komt doordat de krachtsensor in de motor is ingebouwd. De krachtsensor is meestal gemonteerd bij de trapas en meet hoeveel kracht jij op de pedalen zet. Vervolgens berekent de krachtsensor gelijk hoeveel ondersteuning je nodig hebt.

Voor- en nadelen van een middenmotor:

+ Stabiel door de positie van de motor
+ Natuurlijke rijbeleving, doordat de aandrijving zich in de trapas bevindt
+ Motor te combineren met alle soorten versnellingen

– Duurder in aanschaf dan bijvoorbeeld de voorwielmotor

Voorwielmotor
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn over het algemeen goedkoper dan een midden- of achterwielmotor. Je kunt tevens een voorwielmotor combineren met alle versnellingssystemen. Een groot voordeel is dat de voorwielmotor meteen bij het weg rijden begint te helpen, en daarbij maakt het niet uit in welke versnelling je weg rijdt.

Bij de voorwielmotor is de kans echter groter dat je, door de voorwielaandrijving, weg slipt in de bocht. Door de motor is het voorwiel ook wat zwaarder om op te tillen, en is de band ook lastiger te verwisselen dan bij een middenmotor. De voorwielmotor is ook lastiger te combineren met een krachtsensor, omdat die niet geïntegreerd is in de motor.

+ Zeer geschikt voor vlakke wegen
+ Stil
+ Naar verhouding goedkoop in aanschaf

– Minder natuurlijke rijbeleving, gevoel van voorttrekken
– Zwaar sturen
– Grotere kans op doorslippen op zanderige of gladde wegen

Achterwielmotor
Bij een elektrische fiets met een achterwielmotor kun je remmen op de motor en zo energie terug winnen, tevens slijten ze minder snel en zijn ze stiller dan een middenmotor. Net als bij de voorwielmotor begint de motor je meteen te helpen bij het wegrijden.

Met een achterwielmotor zit je alleen vaak vast aan een derailleur versnellingssysteem dat sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Net als bij de voorwielmotor is de band bij een achterwielmotor ook lastiger te verwisselen. De achterwielmotor heeft vergeleken met de middenmotor een lager rendement, dus je haalt minder kilometers uit je accu.

+ Natuurlijke rijbeleving, voelt als een duwtje in de rug
+ Stil
+ Sterk, ideaal voor heuvelachtig landschap

– Al het gewicht zit in de achterkant van de fiets
– Vergt meer onderhoud in verband met open kettingkast en derailleur