Robert Bronwasser met een limited edition QWIC ebike voor de Dutch Design Awards
Robert Bronwasser met QWIC op de Dutch Design Week
Vorige artikel

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker

Nederlandse werknemers en ondernemers kunnen eenvoudiger een fiets, elektrische fiets of speed pedelec van de zaak gebruiken voor privédoeleinden. Net zoals bij een auto van de zaak komt er bij de bedrijfsfiets een forfaitaire bijtelling voor het privégebruik. Deze versimpeling van de fiscale fietsregeling gaat van start per 1 januari 2020. Hoe zitten de nieuwe fiscale regels in elkaar? QWIC ging voor jou op onderzoek.

Bijtelling zoals bij een “auto van de zaak”

Fietsen naar het werk is goed voor het milieu, hierdoor maakt het kabinet het gebruik van een fiets van de zaak een stuk aantrekkelijker door het versimpelen van de fiscale fietsregeling. Per 1 januari 2020 wordt de bijtelling voor een fiets van de zaak net zo eenvoudig als die voor een auto van de zaak. Dit betekent dat men jaarlijks een bijtellingspercentage van 7% van de consumentenadviesprijs (opgelegd door de fietsfabrikant) moet optellen bij het inkomen. 

Werknemers die een fiets van hun werkgever ter beschikking krijgen, mogen deze naast het woon-werkverkeer uiteraard ook privé gebruiken. Denk maar aan boodschappen doen of het ophalen van de kinderen. Hierdoor is er sprake van een bijtelling. Ook werknemers die hun fiets uitsluitend gebruiken voor werktransport, krijgen met deze bijtelling te maken.

Bijvoorbeeld:
Stel dat je een elektrische fiets van de zaak krijgt met een consumentenadviesprijs van €2000. De jaarlijkse bijtelling voor privégebruik bedraagt in dit geval €140 (7% van €2000). Wanneer we er vanuit gaan dat je een gemiddeld belastingtarief van 42% hebt, betekent dit dat de belastingheffing iets meer dan €58 per jaar zal zijn. Dat is dus nog geen €5 per maand voor het privégebruik van jouw e-bike van de zaak.
 

Extra info

 

Bijtelling geldt ook voor accessoires die deel uitmaken van de fiets

Wanneer bepaalde fietscomponenten effectief deel uitmaken van de fiets, dienen deze ook verrekend te worden in de consumentenadviesprijs van de fiets. Denk hier bijvoorbeeld aan een accu-upgrade bij een elektrische fiets. Onderhoudsbeurten en servicepakketten spelen daarentegen geen rol bij de bijtelling en behoren tot bijkomende kosten voor de werkgever.
 

Werknemer wordt geen fietseigenaar

Een fiets van de zaak blijft eigendom van de werkgever. Treedt een werknemer uit dienst? Dan moet deze de fiets van de zaak teruggeven. Tenzij de werkgever en de werknemer een overnameovereenkomst hebben afgesproken. Het overnamebedrag moet echter ten minste de waarde hebben die de fiets in het economisch verkeer heeft op datzelfde moment. 
 

Fiets en auto van de zaak

Een fiets en auto van de zaak mogen naast elkaar gebruikt worden. Op die manier hoopt men dat het voor werknemers met een auto van de zaak interessanter wordt om ook de fiets een aantal dagen per week naar het werk te pakken. 
 

Fiets van de zaak en een privé-auto

Wanneer iemand met een privé-auto naar het werk reist, mag hij of zij de zakelijke kilometervergoeding van 0.19 cent per kilometer berekenen op de dagen dat de privé-wagen gebruikt wordt.

 

Volgende artikel
Onderhoud elektrische fiets | Tips