Robert Bronwasser met een limited edition QWIC ebike voor de Dutch Design Awards
Robert Bronwasser met QWIC op de Dutch Design Week
Vorige artikel

Alles over E-bike versnellingen

man past versnellingen van fiets aan

Bij QWIC hebben we twee verschillende soorten versnellingen. Het type versnelling is bepalend voor andere componenten van je elektrische fiets, want zo beïnvloedt het de positie van de motor, de uitvoering van de kettingkast en het onderhoud van je e-bike. Lees hier alles over de e-bike versnellingen van QWIC!

De elektrische fietsen van QWIC kun je onder andere onderscheiden aan de hand van het gekozen versnellingssysteem. Zo heb je een derailleurversnelling en een naafversnelling.

Derailleurversnelling

Een derailleurversnelling verwijst naar een versnelling waarbij je tijdens het schakelen de fietsketting van tandwiel verwisselt. Dit schakelmechanisme en de tandwielen vind je terug op het achterwiel van de elektrische fiets. QWIC e-bikes met een derailleurversnelling kunnen over negen, tien of elf versnellingen beschikken. Deze derailleurversnellingen worden geproduceerd door fabrikant Shimano.

In principe is de derailleurversnelling een versnelling met het minste weerstand en dus erg licht, maar wel erg onderhoudsgevoelig. Tevens is het de enige versnelling die je met een achterwielmotor kunt combineren. Bij een achterwielmotor is er namelijk geen plaats over voor versnellingen in de naaf. Vooral sportieve fietsers houden enorm van de combinatie derailleurversnelling met achterwielmotor, zo zegt men vaak het echte “fietsgevoel” te ervaren.

De nieuwe modellen van QWIC met een derailleurversnelling beschikken over tien of elf e-bike versnellingen. Het schakelbereik bij tien versnellingen is 327%, dit betekent dat de lichtste versnelling 3.27 omwentelingen meer dan de zwaarste maakt. Bij elf versnellingen is het schakelbereik 409%. QWIC fietsen met een derailleurversnelling vind je terug binnen onze Performance Serie en Urban Serie.

kettingkast versnellingen

 

Naafversnelling

Bij een naafversnelling spreken we over een versnellingssysteem voor fietsen dat geheel in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Doordat deze versnellingsmechaniek in de naaf is verwerkt, is het systeem vrij onderhoudsarm. Het tandwielsysteem zit namelijk opgesloten in de behuizing van de naaf, en werkt stof- en vochtvrij. Dit is vooral ideaal voor stadsfietsen en is tevens ook het grote voordeel tegenover een derailleurversnelling.

Het schakelen naar een andere versnelling gebeurt normaliter in onbelaste toestand door kort geen kracht op de trappers te zetten. Dus ook in stilstand kan er makkelijk veranderd worden van versnelling. Versnellingsnaven gaan in principe kapot wanneer je schakelt tijdens het trappen, denk maar aan een auto waarbij je zou schakelen zonder eerst te koppelen. Echter, bij vrijwel al onze QWIC e-bikes met een middenmotor is er een Gearsensor, ook wel versnellingssensor genoemd, aanwezig. Deze sensor detecteert het moment van schakelen en zet de motor voor 0.5 seconden uit. Hierdoor kan de naaf onbelast van versnelling veranderen, wat zeer bevorderlijk is voor de levensduur.
Let op: Je voelt de motor effectief voor een halve seconde uitvallen, maar door de korte duur heb je er geen last van.  

Bij QWIC gebruiken we drie verschillende soorten versnellingsnaven:

1. Shimano Alfine versnellingsnaaf

De versnellingsnaaf Alfine wordt geproduceerd door de Japanse fabrikant Shimano en heeft acht of elf inwendige versnellingen. De Alfine naaf kun je misschien het beste omschrijven als het beste van twee werelden. Zo is de naaf gesloten en dus onderhoudsarm, maar wel een van de lichtst rijdende en lichtgewichte naven op de markt, waardoor deze te vergelijken is met een derailleurversnelling.

De Alfine naaf met elf versnellingen heeft een schakelbereik van 409%, wat betekent dat de lichtste versnelling 4.09 meer omwentelingen maakt dan de zwaarste versnelling doet. De alfine naaf met acht e-bike versnellingen heeft dan weer een schakelbereik van 307%, dus met een verschil van 3.07 omwentelingen tussen de lichtste en zwaarste versnelling.

Bij QWIC hebben we twee e-bikes met een Shimano Alfine versnellingssysteem: de Performance MA11 Speed en de Premium MA8 Tour.

Alfine versnellingsnaaf

 

2. Shimano Nexus versnellingsnaaf

De Nexus versnellingsnaaf is ook een product van fabrikant Shimano en wordt bij QWIC vooral gebruikt voor de luxe stadsfietsen. Binnenin de naaf zitten de versnellingen opnieuw mooi weggewerkt.

Bij QWIC hebben ongeveer negen elektrische fietsen de Shimano Nexus naafversnelling, deze vind je terug binnen de Premium Serie en de Urban Serie. Hierbij kan men opteren voor een Shimano Nexus 7- of 8 versnellingsnaaf. Bij een naaf met zeven versnellingen is het schakelbereik 244%. Bij een naaf met acht versnellingen stijgt het schakelbereik naar 307%.

Nexus naafversnelling

 

3. Enviolo / NuVinci naaf

Bij de NuVinci naafversnelling, nu Enviolo genoemd, kun je makkelijk de versnellingsstand handmatig aanpassen via de draaischakelaar aan het stuur. Het grootste voordeel van de Enviolo naaf is dat deze traploos is. Je hebt geen tussenschakelingen nodig om de ideale versnelling te bereiken, maar je kunt snel en eenvoudig door het hele bereik heen draaien. Een ander voordeel is dat je ook kunt schakelen tijdens het trappen. Het is namelijk een van de sterkste naven waardoor je je benen niet hoeft stil te houden tijdens het schakelen. Daarbij heb je ook geen Gearsensor nodig. Dit maakt de Enviolo naaf super smooth.

De Enviolo naafversnelling is toegepast bij de QWIC Performance MN380. Deze sportieve fiets heeft 380% schakelbereik, wat betekent dat de lichtste versnelling 3.8 meer omwentelingen maakt dan de zwaarste versnelling kan.

man houdt stuur vast

 

Wist je dat onze QWIC fietsen in hun naam verklappen welke e-bike versnellingen aanwezig zijn? Leer de namen van onze fietsen ontcijferen via dit artikel!

Volgende artikel
Man rijdt op zijn elektrische fiets
Versnellingen en trapondersteuning: hoe vind je de juiste balans?