Bij een gedeelte van de Urban Serie e-bikes is het geïntegreerd opladen van de accu niet mogelijk zonder eerst enkele aanpassingen te maken aan de grootte van het oplaadpunt in het frame. Tijdens het productieproces is een afwijkende maat van het oplaadpunt in het frame aangebracht welke problemen kan veroorzaken bij het opladen van de accu wanneer de accu in het frame is geplaatst.
Hoe is de assemblagefout ontstaan?
De Urban Serie is voorzien van een 3-aderige plug in de accu, het gat waar de laadplug in bevestigd dient te worden is echter ontworpen voor een 2-aderige lader. Vanwege een aanpassing in de wetgeving (de nieuwe Europese EN standaard) is er op het laatste moment overgestapt naar een 3-aderige laadplug. Deze plug heeft een grotere diameter dan de 2-aderige laadplug. Helaas is de afwijkende grootte van het gat niet meegenomen in de assemblage van een aantal frames binnen de Urban Serie. Wanneer de accu uit het frame is gehaald kan de accu natuurlijk te allen tijden worden opgeladen.
Oplossing
Er zijn enkele oplossingen om een Urban Serie e-bike, met een te klein laadpunt in het frame, alsnog geïntegreerd op te laden met de 3-aderige laadplug:
- De Urban Serie e-bikes zijn voorzien van een rubber kapje bij het oplaadcontact in het frame. Door het rubberen kapje te verwijderen, kan de accu weer rechtstreeks opgeladen worden in de fiets, zonder de accu uit het frame te halen. Echter zijn er ook e-bikes die na het verwijderen van het rubberen kapje nog niet opgeladen kunnen worden omdat het gat niet groot genoeg voor de 3-aderige laadplug.
- Bij de Urban fietsen met een Aluminium Brushed frame, is het mogelijk om het gat voorzichtig op te vijlen naar een maximale diameter van 14mm. Bij de overige Urban fietsen raden we dit af, vanwege beschadiging aan de lak op frame. Het vijlen is dan op eigen risico, QWIC kan hier wel een lakstift voor opsturen. Wij raden het daarnaast af om het gat te vergroten door een boormachine te gebruiken, hierdoor zal onnodige lakschade ontstaan.

Bovenstaande foto’s (v.l.n.r) laten de verschillen zien.
- (Links). Het gat is te klein voor de 3-aderige oplader. Door het rubberen kapje te verwijderen ontstaat er meer ruimte.
- (Midden) Het rubberen kapje is verwijderd en de 3-aderige laadplug is te zien, deze is echter niet goed in het midden geassembleerd.
- (Rechts). De oude v.s. de nieuwe laadplug, waarbij de positie van de plug is veranderd.