NO INDEX??
Nieuws

Prijswijziging QWIC e-bikes per 1 maart 2021

QWIC app van Premium Q
Beste QWIC-dealer,

Hierbij willen wij u op de hoogte stellen dat onze e-bike adviesprijzen wijzigen per 1 maart 2021. Er wordt een adviesprijsverhoging doorgevoerd in verband met de enorme prijsstijgingen in de transportsector en verhoging van de prijzen van onze toeleveranciers[1].

Stijging transportkosten zorgen voor verhoging adviesprijzen
De transportkosten van de zeecontainers bedroegen in 2020 gemiddeld $1.200 tot $2.500 per container. Begin 2021 zijn deze prijzen gestegen naar $12.000 tot $16.000 per container. Deze prijswijziging heeft ook gevolgen voor de containers die wij in het verleden voor een lagere prijs hebben geboekt, wij merken dat deze containers blijven staan in de havens.

Om te voorkomen dat onze Europese assemblagefabrieken stilvallen zijn wij gedwongen ook voor de reeds wachtende containers hogere prijzen te betalen. Hierdoor lopen ook de levertijden van onderdelen extreem op en verhogen wereldwijd leveranciers massaal hun adviesprijzen aangezien iedereen te maken heeft met sterk stijgende kosten.

Prijsverhoging nog niet bekend tijdens orderintake
Gedurende het noteren van uw plan- en backorders hadden wij deze kostprijsverhoging nog niet voorzien. Als wij de toenemende stijging van transportkosten hadden voorzien was dit uiteraard al eerder meegenomen in QWIC adviesprijzen voor 2021. Tot nu toe hebben we de kostprijsverhogingen zelf op ons genomen met de verwachting dat er prijsherstel zou optreden in de transportsector. Wij moeten helaas constateren dat dit herstel nog niet in zicht is waardoor onze kostprijzen verder oplopen.

Prijswijziging zorgt voor stabiele en gezonde marge
Omdat de kostenverhoging dermate groot is, kunnen wij deze verhoging niet langer op onze eigen marge doorberekenen én natuurlijk ook niet op uw marge.

Wij zijn daarom genoodzaakt om per 1 maart 2021 de QWIC e-bike consumentenprijzen aan te passen. De vernieuwde consumentenprijzen zijn per 1 maart zichtbaar op de QWIC website en de Dealer Portal. Zie onderstaande tabel voor de vernieuwde consumentenprijzen per 1 maart.

Prijswijziging geldt ook voor bestaande plan- en backorders
Alle e-bikes die vanaf 1 maart worden uitgeleverd, zullen tegen de nieuwe prijzen worden gefactureerd. Dit geldt zowel voor e-bikes afkomstig uit uw planorder als losse bestellingen uit de backorder.

Wij begrijpen dat u wellicht fietsen heeft verkocht die door de levertijd na 1 maart 2021 worden geleverd. Voor deze verkochte fietsen zult u de prijsverhoging ook aan de klant moeten doorberekenen. U kunt nog wel nieuwe bestellingen plaatsen tegen de oude prijs met een leverdatum vóór 1 maart. Dit kan alleen bij producten die ook leverbaar zijn vóór die datum. Door de nieuwe prijzen te hanteren wordt uiteraard uw marge in euro’s ook hoger, een positieve bijkomstigheid.

Geen prijsverhoging voor e-bikes met beoogde leverdatum voor 15 februari 2021
QWIC e-bikes die een beoogde leverdatum hadden voor 15 februari 2021, maar door onvoorziene omstandigheden zijn vertraagd, zijn vrij van de nieuwe prijswijziging. E-bikes uit de pre-orders worden wel verhoogd.

 

Namens het gehele team van QWIC danken wij u voor uw begrip. Samen met u kijken wij uit naar een coronavrije toekomst waarin de winkels weer open zijn en een snelle start van het seizoen!

Vriendelijke groet,
Taco Anema – CEO & Founder QWIC

 

[1] Bike Europe: https://www.bike-eu.com/market/nieuws/2020/12/production-increase-alone-will-not-solve-supply-chain-shortages-10139402

Financial Times: https://www.ft.com/content/ad5e1a80-cecf-4b18-9035-ee50be9adfc6

 

Bekijk hier de QWIC Consumenten Adviesprijzen per 1 maart 2021

Lees hier bovenstaand nieuwsbericht in PDF

 

Heeft u vragen? Bekijk onderstaand de veelgestelde vragen in de FAQ over de prijswijzing per 1 maart 2021.

 

FAQ

QWIC produceert toch voornamelijk in Europa en niet uit Azië. Waarom verhogen jullie dan de prijzen in verband met transport?
Het is waar dat een significant gedeelte van onze productie in Europa plaats vindt. Echter worden de meeste frames en batterijen nog steeds in Azië geproduceerd en zullen deze via zeevracht vervoert moeten worden naar Europa. Hiernaast verhogen de toeleveranciers van onze onderdelen ook hun prijzen door een stijging van de grondstofkosten en krapte in de supply chain.

Waarom wordt juist nu gekozen om de prijsverhoging door te voeren en niet eerder?
QWIC heeft zo lang mogelijk gewacht met het verhogen van de prijzen om te kijken of de markt zich zou herstellen, helaas is dit niet het geval en dwingt de situatie op de wereldmarkt ons nu tot actie.

Is dit de laatste prijsverhoging van het jaar?
Met de huidige verhoging verwachten we ook eventuele tegenvallers in de rest van het seizoen te kunnen opvangen.

Ik heb een order geplaatst in 2020 die nog niet geleverd is, wordt deze nu in prijs verhoogd?
Alle orders met die geplaatst zijn in 2020 met een gewenste leverdatum in 2020 worden volgens de oude condities uitgeleverd, ook alle leveringen tot 1 maart 2021 worden uitgeleverd volgens de oude condities. Alle orders die geleverd worden na 1 maart 2021 worden geleverd volgens de nieuwe prijzen, dit geldt zowel voor fietsen afkomstig uit uw planorder als losse nabestellingen uit de backorder.

Hoe kan ik zien voor welke prijs mijn order wordt uitgeleverd?
In de QWIC dealerportal kunt u per order zien welke prijs er betaald worden voor de verschillende producten, dit overzicht wordt bijgewerkt op 1-3-2021.

Per wanneer worden de prijzen gecommuniceerd op de website en in de brochure?
De prijzen op de website worden aangepast per 1 maart. De brochure voor het nieuwe jaar kunt u begin maart verwachten. Hier zijn de nieuwe consumentenprijzen in meegenomen. Indien de brochures zijn gedrukt krijgt u automatisch een doosje van ons binnen. De prijzen voor de specificatie standaards in de winkel worden aangepast en zijn per 1 maart in de dealer portal beschikbaar.

Per wanneer zijn de nieuwe prijzen en nieuwe modellen zichtbaar in DST?
Per 1 maart zijn de nieuwe prijzen en modellen zichtbaar in DST.